I oktober 1016 vandt Knud Svenssøn, senere kendt under
tilnavnet »den Store«, slaget ved Assandun i Essex. Det banede vejen for hans
herredømme over England, som blev grundlaget for det såkaldte Nordsøimperium bestående
af Danmark, England, Norge og Skotland – og muligvis mere til. Selvom Knud først
i januar 1017 blev kronet som konge over hele England, er 2016 naturligt nok
blevet en slags jubelår for »Canute the
Great« derovre vestpå.
Et udsnit af en illustration i den kirkelige mindebog Liber Vitae (Winchester), som viser Knud den Store (t.h.) med sin dronning, Emma (t.v.). Knud den Store, der levede fra omtrent 996 til 1035, bliver her kronet af en Herrens engel. Tegningen er noget så enestående som et samtidigt portræt af en dansk vikingetidskonge, idet Liber Vitae menes at være fra 1031. (Billedet er lånt fra Winchester katedrals hjemmeside.) |
Men var det et dansk styre, der grundlagdes? Eller er det
anakronistisk at tale om noget sådant? Det spørgsmål berørte Anders Lundt Hansen
i en artikel i Ideer – et tillæg til Weekendavisen (#53 2015) – der var en
slags oplæg til Knud den Store-året. I artiklen, der hed ’Kongen og den danske
elite’, skriver Lundt Hansen således:
»I Danmark er Knud den Stores tid blevet tolket som en
national sejr over nabolandene: „Engang du herre var i hele Norden, bød over
England – nu du kaldes svag“ skrev H. C.
Andersen. Men det var som engelsk konge, at Knud i 1019 sejlede over Nordsøen
for at gøre arvekrav gældende på Danmark«. Og det er jo sandt nok. Men bagefter
skriver Lundt Hansen dette: »Derfor er det anakronistisk at se på Knud den
Stores tid – og Middelalderen generelt – ud fra de nationalstater, der opstod i
1800-tallet. Frem for kampe mellem danskere, englændere, tyskere, svenskere og
så videre, forstår middelalderforskningen det i dag som magtkampe inden for de
europæiske samfunds krigereliter – på tværs af nutidens sprog- og
landegrænser.«
Hertil er flere ting at bemærke: Naturligvis ville det være
forkert at lade nutidens sprog- og landegrænser styre vores beskrivelse af
fortidens nationale eller sproglige grænser – men det er der vist heller ikke
mange seriøse forskere der gør, selvom det ganske rigtigt ofte sker i populære
fremstillinger. På samme måde er det naturligvis forkert at se på vikingetidens
eller middelalderens begivenheder ud fra de nationalstater, der opstod i
1800-tallet.
Men hvis Lundt Hansen dermed også mener – hvad han åbenlyst
gør – at det er anakronistisk at tale om kampe mellem danske, englændere osv. i
fortiden, ja, så tager han fejl. Og »middelalderforskningen« kan han ikke
påberåbe sig.
Allerede Saxo opfattede Knuds (og hans søstersøn Sven
Estridsøns) herredømme over England som et dansk
herredømme. Han skriver nemlig således i den tiende bog af sit værk om danernes
bedrifter (Gesta Danorum) efter oplysningen
om, at den engelske Harald Godwinssøn havde ladet den danske hær i England udrydde:
»Så i løbet af et øjeblik den nat endte danskernes ældgamle herredømme, som
deres tapre forfædre havde været så lang tid om at opbygge. Og skæbnen gav os
det aldrig senere tilbage.«
Saxo mente altså, at danerne som folk gennem de danske
konger havde herredømmet over England; og han forbinder sig med denne folkelige
enhed, danerne, i en grad så han siger »os«. Herredømmet over England var dansk
ifølge Saxo – og han skrev jo 600 år før 1800-tallet. (Jeg har i øvrigt
behandlet dette tekststed i min bog, Danskhed i middelalderen, bl.a. på s.54.)
Det betyder dog ikke nødvendigvis, at man også på Knud den
Stores tid så det sådan. Men lige siden de første nordiske angreb på England i
slutningen af 700-tallet, havde de engelske kronikører vitterlig beskrevet
sammenstødene som kampe mellem forskellige folk; som fx daner og englændere.
Det første beskrevne voldelige sammenstød mellem daner og
englændere fandt sted i 789, og Den oldengelske Krønike beskriver kort denne begivenhed: »i hans [kong Breothrics] tid kom
først tre skibe, og fogeden red da ned til dem og ville føre dem op på
kongsgården, fordi han ikke vidste, hvem de var; og man slog ham ihjel; disse
var de første skibe med danskere som angreb Anglerfolkets land.« (Citeret efter
Vikingerne i England af Torben Kisbye,
s.23.)
Den sidste sætning lyder således på oldengelsk: »þæt wæron þa ærestan scipu Deniscra monna þe
Angel cynnes lond gesohton.« Altså egentlig »danske mænd«; og hvad angår
»Anglerfolket«, så er det ord, der her er oversat ved »folk«, det oldengelske »cyn«, der stadig bruges, men nu staves kin; altså æt. Det er i øvrigt det samme
ord, som det danske »køn«, der også tidligere på dansk kunne betyde æt, mens
det jo i dag alene betegner det at tilhøre enten den mandlige eller den kvindelige
del af menneskeheden. Anglerne betegnes altså som en æt, hvilket tyder på en
forestilling om slægtskab, og denne æt har et land.
Er det mon »danske mænd«, der er på vej mod »angler-ættens land«? Det er i hvert fald Havhingsten i god bør. Billedet er lånt fra hjemmesiden 'Kongens togt 2016', der omhandler sommertogtet i anledning af Knud den Stores jubelår. (Foto: Werner-Karrasch. Copyright Vikingeskibsmuseet i Roskilde.) |
Men hvad så, efter at Knud den Store var blevet konge over både Danmark og England? Skelnede man da stadig mellem dansk og engelsk? Eller kunne et ord som »dansk« forstås sådan, at det var dem, der var den danske konges undersåtter eller tjente i den danske konges hær? Det kunne jo godt være, hvis ordet ikke havde et egentligt nationalt indhold. Men hvis man læser Den oldengelske Krønikes beskrivelse af slaget ved Helgeå i Skåne i 1026 (som krøniken dog sætter til 1025) vil man se noget andet: »1025. Her sejlede Kong Knud med Skibene til Danmark til Holmen i Helgeaa. Han havde som Modstandere Ulf og Eglaf og en stor svensk Hær og Flaade. Der faldt overmaade mange paa Kong Knuds Side baade af Danske og Englændere. Svenskerne beholdt Valpladsen.« (Torsten Dahls overs.)
Så Knud den Stores mandskab bestod af to grupper, nemlig »Danske og Englændere«. Og krøniken finder det vigtigt at skelne, vigtigt at nævne dem som to.
Selvom vikingetiden så afgjort var fuld af magtkampe mellem stormænd, konger og slægter, og selvom mange kampe og uoverensstemmelser ganske givet styredes af meget andet end folkeligt tilhørsforhold, så er betegnelser som danske, englændere, svenske osv. ikke anakronistiske. Samtiden anvendte selv disse betegnelser, og man kunne sågar opfatte kampe og konflikter som kampe og konflikter mellem folkeslag.
Så Knud den Stores mandskab bestod af to grupper, nemlig »Danske og Englændere«. Og krøniken finder det vigtigt at skelne, vigtigt at nævne dem som to.
Selvom vikingetiden så afgjort var fuld af magtkampe mellem stormænd, konger og slægter, og selvom mange kampe og uoverensstemmelser ganske givet styredes af meget andet end folkeligt tilhørsforhold, så er betegnelser som danske, englændere, svenske osv. ikke anakronistiske. Samtiden anvendte selv disse betegnelser, og man kunne sågar opfatte kampe og konflikter som kampe og konflikter mellem folkeslag.
Det er altså snarere påstanden om, at de nationale
betegnelser og beskrivelser skulle være anakronistiske, der er anakronistisk.